Wonen Zuid geeft antwoord op vragen van bewonersgroep Sterrenberg

Wonen Zuid is in oktober aan de slag gegaan met de aanpak van woningen in de Sterrenberg. In de eerste stap worden 72 woningen gesloopt. Ook is er nu een sociaal plan voor de bewoners van deze woningen. In oktober zijn deze bewoners bezocht door Wonen Zuid.

Verder is overleg met een bewonersgroep gestart. Deze groep bestaat uit zowel bewoners van stap 1,2 en 3. In november 2024 was het eerste overleg met deze groep.

Wonen Zuid wil de vragen en antwoorden uit dit overleg graag met alle bewoners delen.. Wilt u contact opnemen met de bewonersgroep? Stuur dan een e-mail naar bcsterrenberg150@gmail.com

Kijk hier voor meer informatie over de plannen 

De vragen en antwoorden:

Het uitvoeren van de plannen in stappen, betekent dat de laatste woningen pas over drie jaar aan de beurt zijn. We blijven dan zitten met hoge stookkosten en reparaties die niet worden uitgevoerd. Dit tast de leefkwaliteit en gezondheid aan.
Antwoord: Wonen Zuid voert reparaties die nodig zijn om de woning technisch in orde te houden uit. Planmatige werkzaamheden die per woonblok gelden zoals schilderwerk worden momenteel ingepland. Hierover ontvangt u later bericht. U kunt uw woning door ons tochtdicht laten maken. Vul hiervoor het formulier in op onze website van Wonen Zuid.

Heeft u een reparatieverzoek? Neem dan contact op met het serviceteam. Het serviceteam is bereikbaar via het algemeen telefoonnummer van Wonen Zuid: 088-6653653. Of via het klantportaal.

Wat gebeurt er als fases vertraging oplopen? Dit ook omdat fase 2 & 3 afhankelijk zijn van de andere fases en de nog niet afgegeven vergunningen
Antwoord: Wat betreft fase 2/3 of ofwel genoemd stap 2/3 is het voor nu niet aan de orde dat deze nu al naar achter zijn geschoven. Dit kan natuurlijk wel gebeuren als bijvoorbeeld stap 1 en 2 vertraging oplopen. Voor stap 2 en 3 gaan we in 2025 conditiemetingen uitvoeren waarna wij als Wonen Zuid inzichtelijk kunnen maken wat er nodig is om de woningen tot ze aan de beurt zijn technisch in orde te houden.

Wanneer heb je recht op huurbevriezing?
Antwoord: Woningen die voor 1 juli 2024 een zogenaamde sloopstatus hebben gekregen, hadden recht op huurbevriezing (geen huurverhoging). Voor dit project is de sloopstatus pas later afgegeven. Dit betekent dat de 72 woningen uit stap 1 in 2025 geen huurverhoging meer ontvangen.

Huurbevriezing wegens een slecht energielabel (E,F,G) is hier niet aan de orde. Er zijn geen woningen die een lager label hebben dan label D.

Kan ik op de Donderberg blijven wonen?
Antwoord: Met dit project zorgen we ervoor dat de woningen klaar zijn voor de toekomst. We bouwen daarom verschillende soorten huizen (in verschillende huurprijscategorieën) zodat de Sterrenberg aantrekkelijk is voor zowel de huidige als nieuwe bewoners. De huidige bewoners kunnen met voorrang terugkeren in een van de nieuwbouwwoningen als dit passend is. Passend betekent dat wij bij het toewijzen van de woningen kijken of het inkomen van de huurder aansluit bij de huurprijs van de woning. Daarnaast moet ook de grootte van het huishouden passen bij het type woning. Mocht dit in uw situatie niet passend zijn dan hopen wij u met voorrang te kunnen helpen met een bestaande woning op de Donderberg. U kunt uw persoonlijke wensen en mogelijkheden bespreken tijdens de huisbezoeken. De vraag of u op precies dezelfde plek terug kunt keren is lastig. Mocht dit mogelijk zijn, dan sluiten we dit niet uit. Maar gezien de nieuwe indeling en de verschillen in woningtypes zal dit los van de inkomenseisen niet voor iedereen mogelijk zijn.

Kom ik altijd in een gelijkwaardige woning terecht?
Antwoord: Ons uitgangspunt is dat we u altijd een passende woning verhuren (conform de regels passend toewijzen). Dit betekent een woning passend bij uw inkomen en huishoudgrootte.

Passend toewijzingsbeleid: op basis van inkomsten van de inwoner. Welke inkomsten worden hierin meegenomen?
Antwoord: Passend toewijzen gebeurt op basis van het inkomen dat staat geregistreerd op de inkomensverklaring 2023 of 2024 van de belastingdienst. Mocht uw huidige inkomen hier sterk van afwijken dan kijken wij naar de 3 meest recente loonstrookjes of uitkeringsspecificaties. Inkomen van inwonende kinderen wordt niet meegerekend.

Hebben de mensen die terug willen keren naar de nieuwbouw eerste keus?
Antwoord: Als het passend is (conform de regels passen toewijzen) krijgen mensen die terug willen keren de eerste keus. De terugkeerder met de langste woonduur krijgt hierbij de eerste keus, daarna de persoon met de daarna langste woonduur en zo verder.

Hoe gaan jullie zoveel mensen herhuisvesten?
Antwoord: Voor nu gaan we ervanuit alle 72 huishoudens in stap 1 binnen 1,5 jaar ongeveer te kunnen herhuisvesten. De periode van 1,5 jaar is gebaseerd op ervaringen binnen andere projecten, het aantal mutaties (woningen die jaarlijks vrij komen) en het aantal op te leveren nieuwbouwwoningen elders.

Is het plan (zowel de sloop als de nieuwbouw) in kannen en kruiken en goedgekeurd door gemeente en provincie?
Antwoord: De kwaliteitsatlas die in juli door het college is goedgekeurd is het toetsingskader voor de uit te werken plannen. Er is voor nu nog geen bouwvergunning. Momenteel zijn we samen met de gemeente Roermond bezig met de voorbereidingen voor stap 1. Per fase zal ditzelfde traject doorlopen moeten worden. We gaan ervoor nu vanuit dat de BOPA-procedure (procedure buitenplanse omgevingsplanactiviteit) doorlopen dient te worden. Waaruit sloopvergunning en bouwvergunning voortvloeien. Dit zijn twee verschillende vergunningen die tijdens deze procedure volgen.

Waar vind ik de laatste versie van het sociaal plan?
Antwoord: De laatste versie van het sociaal plan dateert uit juli 2023. De bewoners waar we op huisbezoek zijn geweest, hebben dit ontvangen. Heeft u nog geen huisbezoek gehad maar bent u wel benieuwd wat hier allemaal in staat? Klik dan hier.

Wat is de stand van zaken op de Lunastraat?
Antwoord: Helaas is er door omstandigheden nog geen vergunning verleend Voor het project 30 woningen Lunastraat/ Donderbergweg. Daarom hebben we helaas de nodige vertraging opgelopen. We hopen op korte termijn een akkoord te hebben zodat ook bouwvergunning afgegeven kan worden.

Voor dit project (150 woningen Sterrenberg) hebben we de kwaliteitsatlas opgesteld. Hiermee hopen we dit soort situaties te voorkomen. Dit omdat de kwaliteitsatlas zoals eerder benoemd het toetsingskader is.

Huurders verwachten van Wonen Zuid duidelijkheid en transparantie, ook als zij het niet weet of niets mag zeggen.
Antwoord: Dat is ons uitgangspunt. Het gaat hier echter om een lang traject waarbij niet alles vanaf dag 1 duidelijk is. We kunnen mensen dus niet altijd meteen van een antwoord voorzien of duidelijkheid geven. Een antwoord op de vraag volgt dan op het moment dat hier wel duidelijkheid over is.

Hoe moet een woning die gesloopt wordt achtergelaten worden?
Antwoord: De wijze waarop een sloopwoning achtergelaten moet worden is anders dan bij een gewone verhuizing. Bewoners die met sloopstatus verhuizen, mogen bijvoorbeeld de vloer, gordijnen en verlichting achterlaten. Verder moet de woning schoon worden opgeleverd. Op het formulier ’Hoe moet ik de woning achterlaten’ staat alles precies omschreven. Deze heeft u ontvangen/ ontvangt u tijdens het huisbezoek.

Welke woningen worden terug gebouwd?
Antwoord: Dit zijn we op dit moment aan het uitwerken. Zoals u heeft kunnen zien in de plannen die eerder gepresenteerd zijn komt er een appartementen complex. Daarnaast worden er verschillende typen gezinswoningen en levensloopbestendige woningen teruggebouwd.

Hoe kan het dat bepaalde woningen wel op de website van Wonen Zuid te huur en niet op Thuis in Limburg?
Antwoord: Op de site van Wonen Zuid staan alle woningen die wij in wij in bezit hebben. Dus ook de woningen die niet beschikbaar zijn. Woningen die vrij komen/zijn adverteren wij op Thuis in Limburg.

Hoe zit het met betaalde borg?
Antwoord: Tot 2002 vroeg Wonen Zuid een borg. Alle borgen die daarvoor betaald zijn, zijn in 2002 terugbetaald. Woont u al voor 2002 in u woning en heeft vragen over de uitbetaalde borg? Dan kunt u natuurlijk altijd contact opnemen met onze afdeling incasso. Via ons algemeen telefoonnummer: 088 665 3653.