Geweldige ideeën van leerlingen voor verbetering van de Donderberg

Leerlingen van BC Broekhin en Lyceum Schöndeln zijn vanaf november vorig jaar aan de slag geweest met de vraag: “Hoe zou jij de Donderberg verbeteren?” Daarmee bieden ze jeugdige inspiratie aan het wijkontwikkelingsproces (WOP) dat de Roermondse wijk Donderberg rijk is. Tegelijk deden ze, buiten de schoolmuren, ervaring op met maatschappelijke vraagstukken in de samenleving. Op dinsdag 17 april vond de finale van het zogenoemde Jeugd-WOP. De leerlingen presenteerden hun verbetervoorstellen aan een jury in het Gouvernement in Maastricht.

Prachtige beoordelingen
In de Statenzaal van het provinciehuis presenteren in totaal 11 groepen van leerlingen hun ideeën voor de wijk aan een jury die bestond uit deputé Marleen van Rijnsbergen (Sociale agenda Limburg), Gerard IJff, wethouder gemeente Roermond en Ramona Jansen en Daan de Kubber, twee actieve wijkbewoners. Alle groepen ontvingen een prachtige beoordeling van de jury. De ideeën van de leerlingen zijn inpasbaar in de wijk, maar moeten nog wat verder worden uitgewerkt. Dat gebeurt door een volgende lichting leerlingen die hiermee het komende schooljaar aan de slag gaan. De insteek is dat succesvolle ideeën door leerlingen worden uitgevoerd, eventueel met hulp van professionele partijen in de wijk.

Verrassende ideeën
De jury was blij verrast over de originele ideeën van de leerlingen. In de verbetervoorstellen was veel aandacht voor het stimuleren van ontmoeting tussen verschillende culturen en leeftijdsgroepen. Bijvoorbeeld door het realiseren van een speeltuin, organiseren van spelavonden, een chatfunctie op een eigen website voor de wijk of een jaarlijkse Donderbergse feestdag. En leerlingen willen zelf ambassadeur zijn voor taalcursussen. Verder stonden een aantal presentaties in het teken van gezondheid met ideeën voor gezonde maaltijdboxen en urban fitness. Ook aan de uitstraling van de wijk was gedacht. Een groep leerlingen opperde het idee om kleurrijke stoeptegels te leggen en vrolijke beplanting aan te brengen. En de rotonde als toegangspoort tot de wijk mag een warmer gevoel geven met een welkomstwoord in allerlei talen.
Marleen van Rijnsbergen was onder de indruk van alle plannen: “”Zo veel creatieve ideeën, de energie spat ervan af. Fantastisch om te zien hoe betrokken de Limburgse jeugd is bij de toekomst van de Donderberg. Door samen te werken wordt de wijk steeds een beetje mooier. En dat kan niet zonder de toekomstige generaties”. “De jeugd is vindingrijk en door hun ideeën serieus te nemen, kunnen we voor de Donderberg echt het verschil maken. Ik kijk uit naar het moment dat hun plannen tot uitvoering komen”, vult Gerard IJff aan.

Leerervaring
Met dit project deden de leerlingen inzicht op dat je de wereld dicht bij huis kunt verbeteren en dat je mening en ideeën er toe doen. Bovendien werden leerlingen zich bewust van de wijk waarin ze wonen, naar school gaan of doorheen fietsen. Voor de professionals in de wijk was het goed om aansluiting met de leefwereld van de jongeren te maken en ervaring op te doen in de omgang met hen. Layla en Jasmina, leerlingen van BC Broekhin: “Hoewel we de presentatie voor deze finale heel spannend vonden, hebben we veel geleerd van het project. Dit zouden eigenlijk meer scholen moeten doen.”

Voor meer informatie en updates, bekijk www.donderbergroermond.nl of volg @DonderbergRoermond op Facebook. Het Jeugd-WOP wordt mede mogelijk gemaakt door Provincie Limburg, Gemeente Roermond, Wonen Limburg en Wonen Zuid.