Hoe gaat het verder met de wereld?

Het is rond november 2017 als er een aantal kinderen aan (Juf) Naomi Dahmen vraagt hoe gaat het nu eigenlijk verder met de wereld. Omdat Naomi via de Eco-U organisatie hierover heel veel weet is de volgende opdracht voor bij OTV (Onderwijstijdverlenging) snel geboren.

De volgende vragen werden bijvoorbeeld gesteld: over plastic, vervuiling, milieu, de oceaan, leven/dood, dieren en mensen rechten enz………………… De opdrachten werden verdeeld over de kinderen die bij het onderwerp wilden zijn of hier meer over wilden weten.
Elk kind heeft zijn eigen kwaliteiten en die moet je dan ook goed benutten. Gestart werd met 8 kinderen 1 à 2 uur per week op de maandag.

Het zijn 9 en 10 jarige die deze lessen in hun vrije tijd volgen. Maar zoals alles ook lessen in vrije tijd heeft een schema en zo start iedereen met zijn of haar project. Maar er wordt gekozen om elke week bijvoorbeeld aandacht aan 1 onderwerp te geven en dit met schilderijen of tekeningen te illustreren.

De belangrijkste dingen zijn: wat, hoe en met wie of leuke weetjes bv. dat de oceaan 80% van de CO2 opneemt. De grote boom in de USA zijn mineralen krijgt uit de Sahara (via de wind). Dat de mens de cirkel van het dierenrijk doorbreekt door 1 exemplaar eruit te halen (door dat dieren uitsterven) hierdoor de cirkel verbreken en dan klopt de cirkel niet meer. Dan probeert de mens het weer op te lossen door 1 exemplaar weer in de cirkel te plaatsen maar omdat dit niet via de natuurlijke weg gaat krijg je overpopulatie en klopt de cirkel weer niet.

Alles heeft met elkaar te maken.

Er is ook een website Eco-U.org maar deze is hoofdzakelijk in het Engels dus heeft Naomi zich sterkt gemaakt voor een kids.eco-u.org hier kunnen kinderen zelfs hun verhaal in zetten of dingen toelichten. Het is vandaag 17 februari 2018 en 5 kinderen geven aan de bezoeker in de Donderie uitleg wat ze gedaan hebben en hoe ze hier toe gekomen zijn. In een woord GEWELDIG.

© Diana Bolk – Donderberg Wijkblad, maart 2018