“Je kunt gewoon binnenlopen zonder afspraak”
Sinds jaar en dag klopt Mohamed aan bij de WegWijZer met vragen waar hij zelf niet uitkomt. Hij is erg blij met de hulp die hij daar krijgt van Karin en haar collega’s. “Ik raad iedereen met taal-, lees- of schrijfproblemen aan om naar de WegWijZer te gaan.”
Mohamed woont met zijn vrouw, zoon en dochter in een hoogbouwflat in de Componistenbuurt. Bijna 20 jaar geleden verruilde Mohamed de Randstad voor Roermond vanwege de familie van zijn vrouw. Oorspronkelijk werkte hij in de beveiliging, maar in Roermond lukte het niet om in dezelfde sector werk te vinden. Vastbesloten bezig te blijven, ging Mohamed aan de slag in de metaalsector en later als vrijwilliger in het ziekenhuis. Helaas raakte Mohamed op een gegeven moment arbeidsongeschikt. Vervelen doet hij zich echter niet, want zijn dochter heeft extra zorg nodig vanwege een beperking. Bovendien worstelt Mohamed zelf met zijn gezondheid en krijgt hij hiervoor medicatie.
Vraagbaak
Het eerste contact met de WegWijZer vond lang geleden al plaats, toen een maatschappelijk werker Mohamed op deze dienst wees. Sindsdien is de WegWijZer voor hem een ideale voorziening, waar hij terecht kan met vragen over diverse onderwerpen. Of het nu gaat om een formulier voor de gemeente of iets gerelateerd aan medicatie: de WegWijZer staat open voor allerlei kwesties. Hoewel hij de Nederlandse taal redelijk beheerst, vindt Mohamed de taal in brieven en formulieren van instanties vaak te moeilijk. En dan is
het een geruststelling dat hij naar de WegWijZer kan gaan, waar Karin of een van haar collega’s de brieven voor hem kunnen verduidelijken.
Moeilijke brieven
Karin voegt toe dat brieven van instanties vaak niet te begrijpen zijn voor veel mensen. “Zij komen dan naar de WegWijZer, omdat ze moeite hebben met het lezen van deze brieven of de inhoud ervan niet snappen. Sommige organisaties, zoals Gemeente Roermond, doen moeite om duidelijke brieven te schrijven, maar er zijn toch nog instellingen die onbegrijpelijke brieven blijven sturen.” Het maakt mensen afhankelijk van het advieswerk van Karin en haar collega’s. “Dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.”
Gewoon binnenlopen
Ook de digitalisering van instanties is vaak lastig voor een groeiende groep inwoners. “Voor veel mensen is het inloggen met DigiD, het aanmaken van een account en het regelen van zaken via een website een uitdaging. Vroeger kon je gewoon binnenlopen bij instanties, zoals een bank of woningcorporatie, maar tegenwoordig gaat bijna alles op afspraak. Gelukkig kun je bij de WegWijZer nog wel gewoon binnenlopen en je vraag stellen, wat veel mensen waarderen. Die laagdrempeligheid is wat de WegWijZer zo waardevol maakt.” Mohamed raadt dan ook iedereen met taal-, lees- of schrijfproblemen aan om naar de WegWijZer te gaan. “Je kunt gewoon binnenlopen zonder afspraak en wachten tot je aan de beurt bent.” Voor ingewikkeldere vragen die niet heel snel kunnen worden beantwoord, kan een afspraak worden gemaakt buiten de spreekuren van de WegWijZer.
Dikke tien
Mohamed somt graag de voordelen van de WegWijZer nog even op: “Je kunt zonder afspraak terecht, je wordt altijd snel en goed geholpen, de hulp is gratis, je bent geen nummer voor de medewerkers maar het contact is heel persoonlijk. Zij helpen je bij het begrijpen van moeilijke brieven en bij het maken van keuzes. En als je het zelf kunt, maar twijfelt of je het juiste hebt gedaan, dan kun je gewoon even contact opnemen met de WegWijZer om het te (laten) checken.” Van Mohamed krijgen Karin en haar collega’s dan ook een dikke tien!
Bron: Dit artikel is gemaakt door Vijf en gepubliceerd in het wijkblad van februari 2024.